tisdag 17 juli 2012

Soppa på rödbetsblad

Oj, nu var det länge sedan jag var här inne ;-) 
Kanske ett tecken på att man jobbar för mycket. Nu när jag är ledig har jag i alla fall lite tid att "leka" i köket och vill gärna dela med mig av mitt senaste recepet. Jag älskar kokta rödbetor med getost och ruccolasallad och det är en favorit som ofta återkommer så här års. Men.... jag retar mig lite på att man alltid får slänga en massa blast när man köper färska rödbetor. Aldrig mer, kan jag säga nu. I fortsättningen kommer jag att göra nedanstående soppa på blasten.
Soppa på rödbetsblad
Ca 4 portioner

·         3- 400 g färska rödbetsblad (går även bra med grönkål, spenat eller mangold)
·         salt + vatten till förvällning
·         ca 2 msk margarin eller smör
·         2 msk vetemjöl
·         1 liter vatten
·         1,5 hönsbuljongtärningar eller grönsaksbuljongtärningar
·         vitpeppar
·         ½-1 tsk franska örter
·         1 liten vitlöksklyfta eller ½ stor

Rensa bladen och repa dem från grova stjälkar, skölj dem väl. Skär bladen i breda strimlor. Lägg ner grönsakerna i kokande saltat vatten (1/2 tsk salt till 5 dl vatten). Koka rödbetsblad spenat och mangold ca 5 min, grönkål 10-15 min. Slå bort spadet. Hacka grönsakerna  eller kör dem i en matberedare eller mixer.
Smält fettet i en gryta. Lägg i hacket och låt det fräsa ett par minuter. Rör ut mjölet i vatten och häll i grytan under omrörning. Späd med resten av vattnet och koka upp. Tillsätt smulade buljongtärningar och koka ca 10 min.
Smaka av och servera soppan med ägghalvor och/eller någon kryddig korv .